Kirjaideoita voi löytää mistä tahansa. Kempowerin yritysvierailulla huomasin kirjahyllyn, jonka sisältöä oli luonnollisesti käytävä vilkaisemassa. Kirjoja ei ollut montaa, ja yhtä lukuunottamatta olin lukenut ja hyväksi havainnut ne kaikki. Eihän siinä auttanut kuin laittaa tilaukseen se uupuva opus, eli John Doerrin Measure What Matters: OKRs – The simple idea that drives 10x growth.
John Doerr ei entuudestaan ollut tuttu nimi, mutta pikainen googletus antoi perustiedot. Doerr aloitti työuran Intelillä ja pärjäsi myynnissä erinomaisesti. Polku vei pääomasijoitusyhtiö Kleiner Perkinsille, jossa hän on auttanut mm. Compaqia, Amazonia ja Googlea kasvamaan. Ehkäpä häneltä voi oppia jotain.
Kirja esittelee OKR-johtamismallin (Objectives and Key Results), jota avataan käytännön esimerkein. Tavoitemalli on joustava ja ilmeisen tehokas, kunhan se vyörytetään koko organisaation läpi. Doerrin viesti on helppo ostaa ja uskoa sen toimivan, koska sisältö (keskittyminen muutamaan tekijään, joiden vaikutus on suurin) on samaa tavaraa kuin vaikkapa Gary Kellerin erinomaisessa The One Thing -kirjassa.
John Doerr antaa konkreettiset ohjeet tavoitteille ja avaintuloksille:
- Tavoite konkretisoi MITÄ halutaan saada aikaan. Tavoitteen on oltava yksiselitteinen ja on pystyttävä helposti havaitsemaan onko se saavutettu vai ei. Tavoitteen pitää olle aggressiivinen, mutta realistinen. Tavoitteita voi samaan aikaan olla 3-5.
- Avaintulos kertoo MITEN tavoitteeseen päästään. Jälleen pitää olla selkeä: tulkinnanvaraisuuden sijaan lyödään tiskiin ”50% kasvu 6kk aikana” tai ”sovelluksen vaihe 1 valmistuu helmikuun loppuun mennessä”. Avaintuloksia Doerr suosittelee ottamaan maksimissaan viisi per tavoite.
Doerr jakaa todellisia tavoitteita mm. Inteliltä ja Googlelta, joten soveltaminen onnistuu helposti. Esimerkiksi vuonna 2012 Google asetti tavoitteekseen ylittää neljässä vuodessa 1 miljardin päivittäisen katselutunnin raja Youtubessa. Yli 10x kasvu oli kunnianhimoinen, mutta tehtävissä – varsinkin kun koko yritys seisoo tavoitteen takana. Tavoitteen vieminen joka jampan tietoisuuteen ei salettiin ole helppo homma!
Kirja on jenkkityyliin turhan pitkä ja sisältää liikaa turhaa lätinää. Enemmän samaa ei toimi tälläkään kertaa, koska asian saisi tiivistettyä 2-3 caseen. Voi olla, että osa lukijoista pitää siitä, että esimerkkejä on laajasti eri funktioista ja organisaatioista, mutta itseä ei kirjan lopussa kiinnostanut enää pätkääkään tutkia kuinka Bono soveltaa OKR-mallia!
Onneksi lukukokemus kääntyy voiton puolelle. Asia on tiivistetty selkeisiin ohjeisiin kirjan lopussa, mikä helpottaa kertaamista. Ohjeiden ja esimerkkien avulla kuka tahansa pystyy viemään OKR-mallin käytäntöön.
Rakensin omalle yritykselle OKR-mallit syksyksi. Teemaksi valikoitui asiakastyytyväisyys, jota jalkautetaan parhaillaan myyjien tietoisuuteen. Kukaan ei ole vielä sanonut, että tämä on jo selkeää, joten jatkamme viestin kertaamista Doerrin oppien mukaan. Odotan mielenkiinnolla mitä tästä seuraa.
Arvosana: 4-/5