Oona Kankkunen on yrittäjä, sosiaalisen myynnin valmentaja ja puhuja (”somesta tuttu”). Hänellä on yli 12 vuoden kokemus myynnin valmentamisesta sekä myynnin ja markkinoinnin yhteispelin integroimisesta kymmeniin yrityksiin. Kirjan takakansi lupaa, että ”Kasvua somesta” antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Miten rakentaa sosiaalista liiketoimintaa, jossa sosiaalinen media on osana strategiaa ja kulttuuria?
- Mitä on social selling ja miten taklata tyypilliset esteet sen hyödyntämiselle?
- Miten modernisoida myyntiprosessista monikanavainen?
- Miten parannat myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käytännössä?
”Kasvua somesta – Kehitä liiketoimintaasi sosiaalisen myynnin avulla” on tuhti ja käytännönläheinen opas sosiaalisen myynnin maailmaan. Se tarjoaa kattavan katsauksen siitä, miten sosiaalista mediaa (erityisesti LinkedIniä) voi hyödyntää myynnissä. Kirja on jaettu yhdeksään selkeään osioon, mikä helpottaa aiheen sisäistämistä ja hahmottamista. Lupaus siitä, että kirja vastaa keskeisiin kysymyksiin sosiaalisen liiketoiminnan rakentamisesta ja social sellingin hyödyntämisestä pidetään, sillä ”Kasvua somesta” tarjoaa lukijalleen rutkasti oivalluksia sekä käytännön neuvoja.
Kankkusen vahvuutena on hänen kykynsä kirjoittaa aiheesta ilman myynnin sekä markkinoinnin jargonia; selkeät esimerkit, taulukot, listat ja käytännön vinkit auttavat lukijaa ymmärtämään mistä oikeasti on kyse. Näiden avulla ”Kasvua somesta” ei jää vain yhdeksi myyntiteokseksi muiden joukossa, vaan vinkit sosiaalisen myynnin toteuttamiseen voi oikeasti ottaa kokeiluun käytännönläheisten ohjeiden avulla. Tiedonhakua, sosiaalista kuuntelua, verkostoitumista, keskustelua ja sisällöntuottamista voi itsenäisesti kokeilla matalalla kynnyksellä, joten teos toimii hyvänä ideapankkina markkinoinnin ja myynnin ammattilaisille.
Social selling on liiketoiminnan tukemista, kehittämistä ja kasvattamista myynnin sekä markkinoinnin yhteistyöllä, jota ihmiset tekevät sosiaalisissa kanavissa ja se avaa uusia ulottuvuuksia myyntiprosessin eri vaiheisiin. Koska itse olen sen verran syvällä markkinoinnin maailmassa, kirja tarjosi uusia näkökulmia myynnin puolelta. Uusilta oivalluksilta ja ideoilta ei voinut kuitenkaan välttyä, joten mielestäni ”Kasvua somesta” on hyödyllinen niin myynnin ammattilaisille kuin markkinoinnin tekijöillekin, jotka haluavat toteuttaa modernia myyntiä ja kasvattaa liiketoimintaansa sosiaalisen median avulla.
Koska sosiaalinen myynnin tavoitteena on poistaa kitkaa asiakkaan prosessista, houkutella asiakasta ostamaan juuri sinulta sekä nostaa arvoasi verkostosi ja asiakkaidesi silmissä, en pysty erottamaan sosiaalista myyntiä laadukkaasta sisällöntuotannosta. Vaikka myyjät olisivat somessa kuinka aktiivisia tahansa, mutta viestien sisältö on kädenlämpöistä tai huonosti tehtyä, ei tuloksia voi syntyä kuin vahingossa. Kirjaa lukiessa mietin koko ajan, miten myyjiä voitaisiin tukea sisällöntuotannossa, jos ”myynnillinen” kirjoittaminen ei ole heidän vahvuutensa? Millaisilla keinoilla tätä voitaisiin tukea? ”Kasvua somesta” antaa tähänkin kysymykseen vastauksen; pitää mahdollistaa sekä luoda käytännön työkaluja, kuten sisältöpankin, jonka markkinointi ylläpitää ja myynti hyödyntää.
Vaikka olisitkin rautainen myynnin ammattilainen, joka menestyy perinteisessä myynnissä, ”Kasvua somesta” tarjoaa silti arvokasta tietoa ja uusia näkökulmia, jotka voivat täydentää ja laajentaa nykyistä myyntiosaamistasi. Myynnin vahvuutena on henkilökohtainen vuorovaikutus ja sosiaalinen myynti voi täydentää tätä tuomalla lisää henkilökohtaisuutta ja läpinäkyvyyttä asiakassuhteisiin.
Markkinoinnin ammattilainen voi lukea kirjaa myynnin sisällöntuotannollisesta näkökulmasta ja saada vinkkejä siihen, miten somekanavia voi hyödyntää tai muuttaa entistä tehokkaimmiksi. Sisältö skaalautuu myös muuhun kuin sosiaaliseen myyntiin. Asioita voi tarkastella monesta eri näkövinkkelistä, riippuen mikä on organisaation tavoite, sillä vinkit ja ideat sekä näkökulmat sopivat kaikkeen myyntiin ja markkinointiin.
Kasvua somesta ei tarjoa ainoastaan arvokasta tietoa myynnistä ja markkinoinnista, vaan sitä voivat hyödyntää myös HR-henkilöstö suunnitellessaan työnantajamielikuvan vahvistamiseen. Kirjasta löydät vinkit ja tuoreet näkökulmat myös siihen, miten ja miksi sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää yrityksen brändin ja työnantajakuvan parantamisessa. Lisäksi Kankkunen kannustaa valjastamaan henkilöstöä työntekijälähettiläiksi kertomaan yrityksen tarinaa ja arkea somessa, sillä ihmiset kiinnostavat kylmää ja kasvotonta korporaatiota enemmän. Kirjan esittelemät sosiaalisen myynnin elementit, kuten tiedonhaku, sosiaalinen kuuntelu, verkostoituminen ja sisällöntuottaminen, voivat antaa myös HR-henkilöstölle käytännön työkaluja.
Asiaa kirjassa oli siis todella paljon, joten lukeminen kannattaa jakaa pienempiin osioihin. Itse ahmin kirjan muutamassa päivässä ja loppua kohden alkoi hieman puuduttaa. Ei sen vuoksi, että aihe olisi ollut jo puhkikulutettu vaan sen vuoksi, että teemoista olisi riittänyt sisältöä useampaankin teokseen, esim. ”Kasvua somesta – Hyödynnä somea rekrytoinnissa”, ”Kasvua somesta – Luo itsellesi asiantuntijabrändi” tai ”Kasvua somesta – Näin rakennetaan myynnin ja markkinoinnin sisältöpankki”. Ehkä saamme esikoistietokirjalle jatkoa?
Oona Kankkusen ”Kasvua somesta” on arvokas resurssi markkinoinnin ja myynnin ammattilaisille, joka tarjoaa oivalluksia sosiaalisen myynnin maailmaan. Kirja on selkeä ja käytännönläheinen ja sen pitäisi löytyä jokaisen markkinoinnin ja myynnin ammattilaisen työkalupakista!